Pepe píše:
Pajda píše:katalyzátor je jen jeden, ten kus výfuku se nerozlišuja na řízený a neřízený. Takže pokud je špatný kat v autě a chci tam dát nový, tak je rozhodující průřez trubky, abych to nepřiškrtil. Jinak je úplně jedno co tam dám. (jen aby to šlo namontovat 

 )
 
Ale s tímhle ne  
 
 
Proč by jinak stál jeden 13 000 - 25 000 Kč a jinej jen 2 500 Kč. Proč první vozy s katalyzátorem nemívaly lambda sondu ? Proč se jinak rozlišuje na řízený a neřízený ?
Myslím že to nebude tím, že je pro konkrétní typ auta, ale bude to v jeho konstrukci.
 
Katalzátor existuje jen jeden, to že je řízený je dáno vybavením motoru. Pokud je na výfukovém potrubí před katem lambda sonda a motor je řízen počítačem, jde o řízený katalyzátor.
Pokud na výfkovém potrubí není lambda sonda, bez ohledu na řízení motoru jde o katalyzátor neřízený.
Lambda sonda je tam proto, aby dávala do počítače informace o výfukových plynech a tím byl upraven proces spalování s ohledem na emisní hodnoty.
Katalyzátor je uvnitř stejný. Je to velmi jemná keramická mřížka pokrytá platinou (snad se nepletu). Ta se chová jako chemický katalyzátor a tam dochází k chemické reakci. Nic se při tom nespotřebovává a proto vydrží kat min. 100 000 km. Časem se samozřejmě zanese a poničí. 
Cenový rozdíl je obvykle dán tím, že  tzv. neřízený kat je univerzální díl obvykle od noname výrobce.  Originál tzv. řízený kat je stejný vnitřek v originál obalu a s přírubama přímo na to které auto. 
Při hodnocení katu se má zjišťovat účinná plocha všek kanálků. Ta je důležitá při homologaci. Při měření emisí jsou hodnoty dost volné, proto stačí, aby průměr vstupu do katu jako ND byl podobný průměru výfukového potrubí.
Někde na fóru se tohle už jednou řešilo.